Opademkomen

Meditatiewandeling

560 315 Leef Emmeloord
  • 0

Op adem komen – 13 november 2020

Voorbereiding:

-Trek fijne wandelschoenen aan, kleed je passend bij het weer, stop een Bijbeltje in je jaszak, neem eventueel een schrijfboekje en pen mee.  
– Download vooraf vast het lied ‘Al het goede’ van Kinga Bán en ‘Halleluja (Psalm 150)’ van The Psalm Project. Waar je ook gaan wandelen, je kan de liederen dan altijd zonder wifi verbinding (dus zonder ruis/vertraging) afspelen.  Je kunt de liederen ook opzoeken op You Tube. Let op: bij You Tube kan de verbinding tijdens het wandelen vertragen of verstoren.  
-Neem evt. oortjes mee om een lied te kunnen luisteren op je telefoon.
– Zet je telefoon op ‘maan stand 🌙’ zodat inkomende berichten je niet kunnen storen.

Zoek de natuur op en ga wandelen.

Er volgen nu 7 stappen.

👣 Stap 1: ADEM IN – ADEM UIT

Wandel met je armen los bewegend langs je lichaam.
Laat je armen vanaf je schouders los naast je lichaam meebewegen.
Voel hoe je voeten de grond raken, van je hak tot je teen.

Observeer 5 minuten wandelend je ademhaling.
Neem waar hoe je ademhaling is op dit moment als je wandelt. Dwalen je gedachten af, neem dat dan waar, en probeer weer terug te gaan naar het waarnemen van je ademhaling.

👣 Stap 2: TEMPO

Op welk tempo wandel jij?

Neem bewust 3 minuten jouw wandeltempo waar. Verander het niet, neem het gewoon waar.

Vertraag daarna 5 minuten lang je wandeltempo. Experimenteer hiermee.
Voel wat er in je lijf gebeurd als je langzamer te gaan.
Voel hoe het in je lijf is om nóg langzamer te gaan.
Merk op hoe jij daarop reageert en houd het daar een tijdje bij uit.

Ga zo langzaam mogelijk, ook waar dat oncomfortabel wordt.

Zoek (na 5 minuten experimenteren) het wandeltempo op wat op dit moment voor jouw lijf het fijnst is (niet wat je hoofd wil, maar wat je lijf wil). Volg dat (ook als dat zitten op een bankje is).
Geniet van jouw tempo (5 min. of zolang jij wilt)

👣 Stap 3: ZINTUIGEN OPEN

Wat zie je, wat ruik je, wat hoor je, wat voel je om je heen.
Neem het langzaam en bewust waar.
Geniet van de natuur, van wat je ziet, ruikt, hoort, voelt, waarneemt.
Proef en geniet bewust van de schepping (5 min of zolang jij wilt)

👣 Stap 4: LIED: AL HET GOEDE

Luister doorademend, op jouw tempo wandelend (of zittend), met al je zintuigen open, voelend en ervarend dit lied: ‘Al het goede’ van Kinga Ban

👣 Stap 5: LECTIO DIVINA

Lectio Divina is Bijbellezen met je hart, luisterend naar wat Gods Geest op dat moment wil zeggen en doen in jouw leven. Lectio Devina kent vier stappen die we doorlopen.

1 Lectio = Lezen.
Lees Psalm 150:6 herhaaldelijk en zorgvuldig, op zoek naar woorden die jou speciaal raken. Lees het een paar keer hard op. Neem de tijd voor deze stap, herhaal (richtlijn 5 min.)

Psalm 150:6 uit drie verschillende Bijbelvertalingen
‘Alles wat adem heeft love de Heere’
‘Laat alles wat adem heeft de Heere loven’
‘Laat alles wat adem heeft, de Here prijzen! Prijs de Here!’

2 Meditatio = Mediteren:
Denk na over de woorden die je gelezen hebt in Psalm 150:6 en verbindt ze met je leven, je ervaring, je gevoel op dit moment.

Als er dingen in de weg zitten om God te kunnen prijzen, dan kunnen deze vragen je misschien helpen:
– Wat zit jou in de weg om God te prijzen?
– Waar voel je dat in je lijf?
– Wat voel je daar precies? Neem dat waar.
– Blijf dat gevoel een tijdje waarnemen in je lijf, sta er als het ware bij stil, ook als het niet prettig is.

– Observeer wat er met je adem gebeurd.
– Breng je adem naar de plek van de pijn, of dat wat je in deze weg zit. Ook al kan je adem daar letterlijk misschien niet komen, adem die richting in.
– Houd dit een tijdje aan en breng het in de volgende stap bij God.


3 Oratio = Bidden:  
Spreek naar God uit wat er in je leeft. Vertel het aan Hem, geef er woorden aan naar Hem.

4 Contemplation = rusten:
Maak een stiltewandeling van minimaal 10 minuten.
Wees aandachtig stil in Gods aanwezigheid.

👣 Stap 6: LIED:

Luister het lied wat tijdens de meditatie in je op komt.
Of luister het lied ‘Halleluja (Psalm 150) van The Psalm Project.  

👣 Stap 7: SCHOONHEID VAN DE SCHEPPING
Voor ieder mens die oog heeft voor de schoonheid van de schepping, bieden zich dagelijks duizend gelegenheden voor vreugde aan. Wanneer ik ’s ochtends het raam open, kan ik me al verheugen over de frisse lucht die mijn kamer binnenstroomt. Of wanneer de zon net opkomt, kan ik me verheugen over het milde ochtendrood. Ik kan me verheugen over het mooie pad, over de stilte die het bos mij schenkt. Ik neem de geur van het bos of de wei waar, ik ben blij met de vitaliteit die mij omringt, het getjilp van vogels, het ruisen van de bomen, de zachte adem van het gras, het gekras van de krekels.
Het komt er alleen maar op aan dat ik volledig in het moment ben en de natuur bewust waarneem. Dan zijn er genoeg redenen om me te verheugen.


Zo kom je aan het einde van je wandeling…
Als je alleen hebt gewandeld, schrijf dan eventueel je ervaringen op.
Als je samen hebt gewandeld, of lekker op een bankje hebt gezeten, deel wat je ervaren, gevoeld of gebeden hebt.

Als je deze woorden leest, deed je tot het einde aan toe mee. Dank je wel dat je meedeed.
Ik ben benieuwd hoe jouw ervaring was met deze meditatiewandeling.
Mail me gerust je ervaring, of deel het op sociale media op de plek waar ik de meditatiewandeling gedeeld heb.

Ik wens je al het goede!
Hartelijke groet, Sandra de Olde